فرش عضو جدانشدنی زندگی ما ایرانیان است، حتی اکنون که دکوراسیون منازل به سبک مدرن می باشد افراد به دنبال فرش های به روز و مدرن هستند. اگر برای خرید فرش به یک فروشگاه مراجعه کرده باشید، حتما در توضیحات فروشنده کلمه شانه و تراکم فرش را شنیده اید و برای خیلی از شما دوستان مبهم بوده که شانه و تراکم چیست؟ دراین مطلب قصد داریم دررابطه با شانه فرش و تراکم فرش و تاثیر آن بر قیمت، ضخامت، بافت، عمر فرش و زیبایی فرش ها توضیح دهیم.

منظور از شانه و تراکم در فرش چیست؟

شانه و تراکم فرش

تعریف شانه در فرش ماشینی

به صورت بسیار مختصر و ساده، تعداد گره هایی که در یک متر عرض فرش بافته می شود همان شانه فرش است، به این صورت که اگر در یک مترعرض فرش ۷۰۰ گره بافته شود به این فرش ۷۰۰ شانه می گوییم. درصورتی که میخواهید تعداد شانه یک فرش را خودتان محاسبه کنید شمارش گره های یک متر عرض فرش، کار زمانگیری میباشد و ما پیشنهاد میدهیم برای محاسبه ی شانه فرشتان گره های ۱۰ سانت از عرض فرش را بشمارید اگر ۷۰ گره بود فرشتان ۷۰۰ شانه است و به این ترتیب عدد های ۱۰۰ /۱۲۰/ ۱۵۰ فرش های ۱۰۰۰ شانه، ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه را نشان می دهد.

تعریف تراکم در فرش ماشینی

تراکم فرش بر خلاف شانه فرش به تعداد گره های بافته شده در یک متر طول فرش گفته میشود. برای محاسبه تراکم فرشتان مانند محاسبه شانه فرش عمل کنید .برای مثال اگر فرشی با تراکم ۳۶۰۰ باشد در ۱۰ سانتی متری از طول آن فرش باید ۳۶۰ گره خورده باشد. اگر شمارش تعداد گره های یک متر طول فرش خسته کننده است گره های یک سانتی متر طول را شمرده و در ۱۰ ضرب کنید.

انواع تراکم و شانه های فرش ماشینی

تراکم و شانه فرشرابطه مستقیمی باهم دارند به این معنی که با بالارفتن شانه، تراکم هم به همان تناسب بالا میرود و معمولا تراکم سه برابر شانه می باشد. در حال حاضر در ایران فرش با تراکم و شانه زیر وجود دارد.

تراکم و شانه های فرش ماشینی در میزان های مختلفی می باشد مثلا

  • فرش ۷۰۰ شانه دارای ۲۱۰۰ یا ۲۵۵۰ تراکم می باشند
  • فرش های ۱۰۰۰ شانه دارای میزان تراکم ۳۰۰۰ می باشند،
  • فرش ۱۲۰۰ شانه دارای تراکم ۳۶۰۰ می باشد،
  • و در نهایت فرش‌های ۱۵۰۰ شانه دارای تراکم ۴۵۰۰ می باشند.

توجه نمایید که فرش های ۱۵۰۰ شانه ظریفترین فرشهای حال حاضر میباشند و تراکم بالاتر از ۴۵۰۰ و شانه بالاتری از ۱۵۰۰ در فرش در حال حاضر وجود ندارد. تقریبا تراکم حدود ۳ برابر شانه فرش می باشد.

تاثیر تراکم و شانه بر فرش ماشینی

تاثیر تراکم و شانه بر قیمت

شانه و تراکم تاثیر مستقیمی بر روی قیمت تمام شده فرش دارند به این صورت که هرچه شانه و تراکم بالاتر باشد قیمت فرش بیشتر است. برای توضیح بیشتر همانطور که گفته شد وقتی صحبت از فرش ۷۰۰ شانه می شود یعنی در یک متر آن ۷۰۰ گره بافته شده است ولی در فرش ۱۵۰۰ شانه در یک متر ۱۵۰۰ گره بافته شده است میبینید که عدد در ۱۵۰۰ شانه بالاتر است و این رساننده گره و مواد بیشتر است که مسلما قیمت فرش را بیشتر می کند. پس قیمت فرش ۷۰۰ شانه از فرش ۱۵۰۰ شانه کمتر است. در حال حاضر (مرداد ۱۴۰۰) یک فرش ۱۲۰۰ شانه حدود ۲۰% نسبت یه فرش ۷۰۰ شانه گرانتر است و یک فرش ۱۵۰۰ شانه حدود ۵۰% نسبت به فرش ۷۰۰ شانه گرانتر می باشد.

تاثیر تراکم و شانه بر ظرافت و ریزبافتی فرش

شانه و تراکم بالا در فرش هرچه بیشتر باشد فرش ریز بافت تر و ظریفتر می شود. در یک متر ۷۰۰ گره بسیار راحت تر و ضخیم تر گره میخورد اما در نظر بگیرید در یک متر قصد زدن ۱۵۰۰ گره را داشته باشیم در این صورت باید گره و نخ مورد استفاده به قدری ظریف باشد که در یک متر ۱۵۰۰ گره جا شود. این علت اصلی است که در فرش های تراکم بالا فرش را ریز بافت می کند. و دقیقا به همین علت می باشد که فرش های ۱۵۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه فرش های طرح دستبافگونه میگویند. در تصویر زیر به راحتی می توان تفاوت بافت فرش را مشاهده کرد.

شانه و تراکم فرش

شانه و تراکم فرش در فروشگاه اینترنتی فرش

تاثیر شانه و تراکم فرش بر وزن فرش

فرش های ۱۵۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه نسبت به فرش های ۷۰۰ شانه وزن کمتری دارند، دلیل این موضوع آن است که در بافت فرش، هرچه گره ها ریزبافت تر باشد نیاز است ضخامت فرش را کوتاهتر کنند تا زیبایی فرش نشان داده شود و با توجه به اینکه ضخامت فرش و وزن نسبت مستقیمی با هم دارند بنابراین فرش ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه وزن کمتری نسبت به فرش های ۷۰۰ شانه و ۱۰۰۰ شانه دارند.

تاثیر شانه و تراکم فرش بر عمر فرش

درواقع شانه و تراکم تاثیر به سزایی روی عمر فرش ندارد و عامل ندارند و عامل بسیار مهم روی عمر فرش، جنس نخ فرش می باشد.

تاثیر شانه و تراکم فرش بر زیبایی

تعداد شانه و تراکم بالا رنگبندی در فرش را بیشتر می کند این به این معنیست که زمانی که تارهای فرش ظریفتر باشد می توان رنگ های بیشتری را کنار هم قرار داد و طرح و نقش های رنگین تری تولید کرد. همچنین طرح ها در فرش های تراکم بالا ظریفتر و دقیق تر بافته می شود. فرش ۱۲۰۰ شانه مانند دوربین با کیفیتی خیلی بهتر با جزئیات بیشتراست ، در فرش ۱۲۰۰ شانه تمامی جزئیات از جمله گل ها، طرح ها و ریزبافت بودن مشخص است که در فرش ۷۰۰ شانه این موضوع کمتر مشاهده می شود و این میتونه کمک کنه به افرادی که به دنبال زیبایی و جذابیت بیشتر هستند که میتوانند فرش ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه را انتخاب کنند.

تاثیر شانه و تراکم فرش بر ضخامت فرش

ضخامت فرش ارتباط مستقیمی با شانه و تراکم فرش دارد. به این صورت که فرش های ۷۰۰ شانه معمولا بین ۹ الی ۱۱ میلیمتر طول خاب یا ضخامت دارند. برای مثال فرش های ۷۰۰ شانه ضخامت بیشتری دارند و دلیل این ضخامت استفاده از نخ ها با نمره ۱۸ و به صورت سه لا می باشد. درحالی که فرش های ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه طول خواب یا ضخامت ۸ میلیمتر و طول خواب یا ضخامت در فرش ۷۰۰ شانه حدود ۹ میل تا ۱۱ میل می باشد. در فرش های ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ شانه از نخ ظریفتری استفاده می شود به همین علت فرش های تراکم بالا ظریفتر و خوش نقش تر هستند.

شانه و تراکم فرش

شانه و تراکم فرش در فروشگاه اینترنتی فرش ماشینی

خلاصه:

۱- درواقع هر اندازه شانه و تراکم فرش ماشینی بیشتر باشه فرش ریزنقش تر و ظریفتر میباشد پس اگر زیبایی فرش اهمیت زیادی برای شما دارد. فرش های ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه برای شما گزینه مناسبتری هستند.

۲- با افزایش شانه و تراکم، ارتفاع خاب و ضخامت فرش کاهش پیدا می کند پس اگر به دنبال فرش ضخیمتر هستید، فرش های ۷۰۰ شانه و ۱۰۰۰ شانه برای شما مناسبترند.

۳- با توجه ضخامت فرش های ۷۰۰ شانه، این فرش ها به خانواده هایی که افراد مسن یا بچه های کوچک دارند پیشنهاد می گردد.

۴- قیمت فرش های ۷۰۰ شانه نسبت به ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ شانه مناسبتر و اقتصادی تر است. پس اگر شما بدنبال ضخامت فرش و فرش قیمت مناسب هستید ، در بین ۷۰۰ شانه هم طرح های زیبایی هستند که با کمی جست و جو می توانید آنها را انتخاب و تهیه نمایید.

سخن پایانی

شما عزیزان طبق نیاز خود می توانید از بین فرش های ۷۰۰ شانه،۱۲۰۰شانه و ۱۵۰۰ شانه فرش مورد نظرتان را تهیه کنید. در صورت وجود هرگونه سوال همکاران ما در بخش مشاوره و فروش از روش های زیر در خدمت شما عزیزان هستند و باعث خوشحالی ماست در مسیر خرید فرش ماشینی راهنمای شما باشیم.
• تماس با شماره های ۰۳۱۳۵۲۲۹۲۴۴ یا ۰۹۳۹۲۵۷۹۲۵۶
ارتباط مستقیم با ارسال پیام در واتساپ از طریق شماره ۰۹۳۹۲۵۷۹۲۵۶
• ارتباط مستقیم با پشتیبانی آنلاین در وبسایت
• ارسال ایمیل به info@hyperfarsh.com
• مراجعه حضوری به آدرس فروشگاه مرکزی هایپر فرش به آدرس : اصفهان، خیابان جی، صد متر مانده به چهار راه اریسون، فروشگاه مرکزی هایپر فرش

2 دیدگاه در “شانه و تراکم فرش چیست؟

  1. زمانی گفت:

    فرشا جدیدا خیلی نازک شدن دیگه مث قبل نیستن ..این ینی کیفیتشونم پایینتره ؟؟

    1. خانم جعفری گفت:

      سلام و وقت بخیر خدمت شما دوست عزیز
      وقتی تراکم فرش بالا میره نخ فرش مستحکم تر و ظریف تر میشه اما این نشانه کیفیت پایین نیست. فرش های ۷۰۰ شانه نخ ظخیم تری دارند به همین علت ضخامت فرش بیشتر است اما فرش ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه نخ ظریف تری دارند و ضخامت کمتری. اما فرش های ۱۵۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه زیبایی و لطافت بیشتری را نیز به همراه دارند. در کل شما به کاربردتان از فرش توجه کنید زیرا شانه و تراکم بر روی کیفیت تاثیری ندارد. خرید فرش ۷۰۰ شانه، خرید فرش ۱۲۰۰ شانه و خرید فرش ۱۵۰۰ شانه کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *