شست و شوی فرش ماشینی چندبار در سال لازم است؟

شست و شوی فرش از قدیم تا امروز یکی از دغدغه های بانوان این سرزمین بوده است. شاید وقتی اسم عید نوروز را در انتهای اسفند هر سال می شنویم یاد شستن قالی ها و پرده ها و… در نزدیکی عید نوروز به خاطرمان می آید. اما سالیان زیادی هست که قالیشویی ها و… کار شست و شو را برای ما راحت کرده اند. اما هستند افرادی که هنوز علاقه دارند تا فرش های خود را در خانه بشویند. شستن فرش در خانه با توجه به آپارتمانی شدن منازل کار غیر ممکن است، ولی می توانیم لکه های فرش را در خانه تمیز کنیم و یا با استفاده از بخارشو، فرش خودمان را در خانه بشوییم. برای خرید فرش ماشینی در طرح ها و رنگ های متفاوت همراه هایپرفرش باشید.

شست و شوی فرش ماشینی

شست و شوی فرش ماشینی

  1. تمیز کردن فرش در منزل
  2. تمیز کردن و شستن فرش با پودر ماشین
  3. تمیز کردن فرش با بخارشو
  4. شست و شو و تمیز کردن فرش دستباف
  5. علت زرد شدن فرش بعد از شستن چیست؟
  6. شست و شوی فرش متری چند؟
  7. شست و شوی فرش ابریشم
  8. تعرفه و قیمت شست و شوی فرش
  9. شست و شوی فرش شگی
  10. شستن فرش در خانه با دستگاه بهتر است یا قالیشویی؟
  11. شستن فرش در اتاق
  12. شستن فرش کرم در منزل

تمیز کردن فرش در منزل

۱- پاک کردن گرد و غبار از فرش

برای پاک کردن گرد و غبار از فرش میتوان از روش های مختلفی استفاده کرد. جاروبرقی یکی از لوازم و ابزارهایی هست که ما به صورت همیشگی از آن استفاده میکنیم. با کشیدن جاروبرقی میتوان گرد و غبار فرش را از آن گرفت. البته باید کیسه جاروبرقی نو و یا تمیز باشد تا مکش جاروبرقی بهتر باشد. همچنین باید فیلتر جاروبرقی نیز تمیز باشد تا برگشت غبار از جاروبرقی به فرش نرسد. اگر فرش کوچک باشد میتوان آن را بر روی پشت بام یا تراس تکان داد و با چوب یا جارو به صورت آرام به آن ضربه زد تا گرد و غبار آن جدا شود. فرش کوچک همانند فرش آشپزخانه که بیشتر در معرض آب و کثیف شدن است به صورت مداوم باید شسته شود.

۲- تمیز کردن لکه ها از روی فرش

بهترین کار قبل از شستن فرش تمیز کردن لکه ها از روی فرش است .با توجه به نوع لکه می توان از وسایل و محلول های متفاوتی برای تمیز کردن استفاده کرد .برای تمیز کردن لکه ها می توانید از محلول های تمیز کننده موجود در بازار استفاده کنید. بهترین کار این است که یک پارچه سفید را کمی خیس کنید و با کمی شامپو فرش روی آن قسمت بکشید. شما می توانید از محصول سرکه و نمک و جوش شیرین و سرکه نیز برای تمیز کردن لکه ها کمک بگیرید. فرش اکریلیک به نسبت دیگر فرش ها دیرتر کثیف می شود و سریعتر تمیز می شود. برای خرید فرش اکریلیک با تنوع بالای ۴۰۰ طرح کلیک کنید.

۳- تمیز کردن و شستن فرش با محلول سرکه و نمک

تمیز کردن و شستن فرش

تمیز کردن و شستن فرش

سرکه یکی محلول اسیدی است که به طور طبیعی از دیرباز تاکنون به عنوان ماده تمیز کننده استفاده میشود. این ماده برای تمیز کردن سطوح و لوازم مختلفی استفاده می شود و از نظر کارایی و تمیز کردن بی نظیر است. بهترین نوع سرکه برای تمیز کردن فرش، سرکه سفید است که خاصیت اسیدی بالایی دارد. برای پاک کردن لک های آب میوه ها و مخصوصا آب آلبالو و… می توان از ترکیب سرکه و نمک استفاده کرد. محلول سرکه و نمک نه در ایران بلکه در دنیا نیز به عنوان یک پاک کننده بسیار معروف است. محصولات متنوع فرش ماشینی را در هایپرفرش می توانید مشاهده و خرید نمایید. انواع فرش در شانه و تراکم های ۷۰۰، ۱۰۰۰،۱۲۰۰ و ۱۵۰۰٫ فرش ۷۰۰ شانه و ۱۰۰۰ شانه برای افرادی که ضخامت فرش برایشان اهمیت دارد و فرش ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه برای کسانی که فرش ظریف میپسندند.

۴- تمیز کردن و شستن فرش با جوش شیرین

در صورتی که فرش شما کثیف شده و بعد از تمیز کردن هنوز بو میدهد میتوانید از جوش شیرین کمک بگیرید. یکی از بهترین مواد برای از بین بردن بوی بد فرش جوش شیرین است. با استفاده از جوش شیرین میتوانید علاوه تمیز کردن فرش و از بین بردن بوی بد ،به فرش طراوات و تازگی بدهید. برای ساخت محلول جوش شیرین میتوانید سرکه سفید را با کمی جوش شیرین مخلوط کنید این محلول را می توانید به راحتی استفاده کنید. در صورتی که سرکه سفید ندارید می توانید از آب گرم و جوش شیرین استفاده کنید که این محلول هم قدرت تمیز کنندگی بالایی دارد .محلول جوش شیرین، سرکه و پراکسید هیدروژن نیز از محلول های قوی برای تمیز کردن فرش است.

۵- تمیز کردن و شستن فرش با پودر صابون

استفاده از صابون و یا پودر صابون که از نظر فرمولاسیون تفاوتی ندارند برای شستن فرش کاری کاملا اشتباه است. برخی از فرش ها امکان شسته شدن با صابون را ندارند و این موضوع روی لیبل پشت فرش درج می شود. همچنین فرش های دستباف را نیز نباید با صابون و پودر صابون بشویید. قدرت تمیز کنندگی صابون بسیار زیاد است و باعث خشکی فرش می شود. فرش های رنگ روشن خیلی سریعتر کثیف می شوند و چرک تاب نیستند. فرش های تیره را نیز همه افراد نمیپسندند. در این بین فرش های تم طوسی که در این سال ها به بازار آمده بسیار مناسب می باشد. برای خرید فرش طوسی و فیلی کلیک کنید و یا از منوی بالا رنگ مورد نظرتان را انتخاب نمایید.

۶- تمیز کردن و شستن فرش با صابون گلنار

اصولا برای شستن فرش از شامپو فرش و یا مواد شوینده فرش استفاده می شود تا فرش آسیب نبیند و بافت آن نرم و لطیف باقی بماند. اما برخی از افراد برای شستن از صابون استفاده می کنند و تاکید دارند که صابون گلنار باید باشد. لازم است بدانید شستن فرش با صابون باعث خشک شدن و زبر شدن نخ های فرش می شود. تاکید می کنیم اصلا از صابون برای شستن فرش استفاده نکنید.

۷- تمیز کردن و شستن فرش با پودر ماشین

پودر ماشین لباسشویی برای شستن لباس است و با فرمولاسیون ویژه لباس تولید می شود .برای شستن فرش باید از مواد شوینده فرش استفاده نماییم تا به بافت فرش آسیب وارد نشود. یکی از تاثیرات بدی که پودر ماشین به فرش وارد می کند خشک شدن بافت فرش است که در صورت نیاز در زمان شست شو باید کمی نرم کننده استفاده کنیم. همچنین لازم است بدانید که برای شستن فرش با پودر ماشین باید این پودر را در سطلی آب حل نمایید و بعد از آن استفاده کنید. فرش های ساده و تک رنگ با رنگ های روشن خیلی بیشتر لکه ها را نشان می دهد. این روزها فرش های پتینه به بازار عرضه می شود که این سادگی را کمتر کرده است. خرید فرش پتینه با رنگ های چرک تاب مانند طوسی و فیلی پیشنهاد ما به شما عزیزان است.

۸- تمیز کردن فرش با بخارشو

در صورتی که میخواهید فرش های خود را بشویید ولی سریع خشک شود و قابل استفاده باشد بهتر است از بخارشو استفاده کنید. برای استفاده از بخار شود باید ابتدا فرش را به صورت کامل جاروبرقی بزنید تا کاملا از گرد و غبار و… تمیز شود .بعد از جارو زدن تا حد امکان وسایل روی فرش مانند میز و مبلمان را بردارید تا راحت تر فرش را بشویید. بعد کافیست با بخارشو از یک سمت فرش شروع به شستن نمایید.

شست و شو و تمیز کردن فرش دستباف

شست و شوی فرش ماشینی

تمیز کردن و شست شو فرش دستباف بسیار مهم و سخت است و برای شست و شو باید همه چیز با احتیاط انجام شود. زیرا برخی از فرش های دستباف عمر طولانی داشته اند به همین دلیل ممکن است چله های آن ها پوسیده شده باشند. در این زمان باید ابتدا به قالیشویی معتبر و با تجربه مراجعه نمایید و قالیشویی نیز باید با احتیاط زیاد این فرش ها را بشوید. همچنین شستن در فرش دستباف باید از مواد شیمیایی استاندارد و ضعیف استفاده کرد تا فرش دچار خرابی و رنگ پریدگی نشود.

علت زرد شدن فرش بعد از شستن چیست؟

ریشه ها در اکثر مواقع بعد از شستشو در خانه زرد رنگ می شوند. این رنگ زرد در واقع از تمیز شسته نشدن فرش نیست! بلکه این رنگ زرد از نخ جوت بافته شده در فرش است که بعد از خیس شدن رنگ قهوه ای خود را اصطلاحا پس می دهد و به فرش می دهد. این رنگ وقتی فرش در حال خشک شدن است به سمت ریشه ها که در قسمت انتهایی فرش هستند حرکت می کند و در آن جا خشک می شود. شما برای حل این موضوع دو راهکار دارید: اول اینکه می توانید بعد از زرد شدن ریشه آن ها را با کمی شامپو فرش دوباره سفید کنید. و راه دوم که آسان تر است می توانید فرش های تان را به قالیشویی بدهید تا با دستگاه سریع خشک کنند. البته در تولیدات جدید فرش ماشینی این مورد بسیار کم دیده می شود و حتی در مواردی حذف می شود. این به علت استفاده از نخ مرغوب در فرش های ۷۰۰ شانه، ۱۰۰۰ شانه، ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه اکریلیک است. برای خرید فرش ۷۰۰ شانه و دیگر شانه و تراکم ها کلیک کنید یا از منوی بالا دسته بندی مورد نظرتان را انتخاب نمایید.

شست و شوی فرش متری چند؟

اصطلاحا شست و شوی فرش متری چند از قدیم تاکنون رواج داشته است. در حال حاضر نیز برخی از این اصطلاح استفاده می کنند. اما در حال حاضر قالی شویی ها از واژه متری چند استفاده نمی کنند و قیمت هر سایز را بر اساس نام آن می گویند. به طور مثال شستن فرش ۱۲ متری چند؟ یا شستن فرش ۶ متری چند؟ استفاده می شود. البته با توجه به شهر شما و همچنین تجربه قالیشویی قیمت ها متفاوت است.

شست و شوی فرش ابریشم

نخ های ابریشم بسیار نازک و ظریف و البته حساس هستند و باید با مواد شویند استاندارد شست و شو شوند. به دلیل حساس بودن نخ های ابریشم، شست و شوی فرش ابریشم در قالیشویی ها قیمت گران تر دارد. اگر فرش ابریشم دارید برای شستن به قالیشویی معتبر و شناخته شده بدهید. زیرا برخی از قالیشویی ها توانایی شستن فرش ابریشمی را ندارند و به فرش آسیب وارد می کنند. فرش های ابریشمی بسیار قیمت بالایی داشته و در مواردی از فرش های دستباف نیز بالا تر می رود و حتی برای خرید نیز به صرفه نیستند. در هایپرفرش خرید فرش ماشینی با جنس نخ اکریلیک را تجربه می کنید که به صرفه تر است. حتی با وجود به صرفه بودن این خرید ما شرایط خرید اقساطی را نیز محیا کرده ایم. برای اطلاع از شرایط و خرید اقساطی فرش کلیک کنید.

تعرفه و قیمت شست و شوی فرش

شست و شوی فرش ماشینی

قیمت و تعرفه شست و شوی فرش با توجه به ابعاد فرش متفاوت است. این تفاوت حتی در شهر های مختلف و قالیشویی های مختلف نیز وجود دارد. تا جایی که قیمت شست شوی فرش در تهران با اصفهان تفاوت دارد. یا قیمت شست شو فرش در قالیشویی درجه یک و معتبر از قالیشویی تازه کار گران تر است. حتی جنس فرش نیز باعث اختلاف قیمت است به طور مثال فرش ماشینی قیمتی ارزان تر و فرش دستباف گران تر است.

شست و شوی فرش شگی

فرش های شگی به دلیل جنس نخ شان امکان شستشو آسانی دارند. این فرش ها اکثرا با نخ پلی استر و پلی پروپیلن بافت می شوند به همین دلیل آب گریز هستند و هیچ وقت خیس نمی شوند. این فرش ها که بیشتر ابعاد کوچکی نیز دارند را می توانید با کمی آب و پودر لباسشویی یا شامپو فرش، به راحتی بشویید. سرعت خشک شدن این فرش ها بی نظیر است و بعد از شست شو سریع خشک و قابل استفاده می شوند. دقت نمایید در شست و شوی فرش شگی از لوازم ضمخت مانند برس و… استفاده نکنید. زیرا نخ این فرش ها با کشیدن برس خراب می شود.

شستن فرش در خانه با دستگاه بهتر است یا قالیشویی؟

به نظر شما شستن فرش در خانه بهتر است یا در قالیشویی؟ قطعا نظرات همه متفاوت است. برخی به این باور هستند که قالیشویی فرش را خراب می کند و استحکام فرش کم می شود و در دراز مدت فرش کاملا از بین می رود. در مقابل هم برخی می گویند شستن فرش کاری سخت و طاقت فرسا است و تمیزی بدست آمده از شستن خانگی مناسب نیست و… ما قرار نیست در این مطلب به توجیه و تایید این نظرات بپردازیم .
اما لازم است بدانید سیستم های شستشو فرش تغییر کرده و جدید شده است و مانند گذشته فرش ها را در قالیشویی با پارو و سایر لوازم نمی شویند که فرش پاره شود و یا استحکام خود را از دست بدهد. دوم اینکه در حال حاضر قالیشویی ها خدمات خود را با ضمانت ارائه می دهند و این یک نقطه قوت است که در گذشته نبوده است و در صورت پاره شدن و… قالیشویی اگر معتبر باشد برای شما جبران هزینه می کند. پس نتیجه این می شود که نظر اول که معتقد بود قالیشویی فرش را خراب می کند و… رد می شود. باخیالا راحت فرش کلاسیک و فرش مدرن خود را به قالیشویی های معتبر بسپارید.

شستن فرش در خانه با دستگاه بهتر است یا قالیشویی

شستن فرش در خانه با دستگاه بهتر است یا قالیشویی


نظر بعدی که موافق با قالیشویی بود، لازم است بدانید که شستشو مداوم توسط دستگاه ها در قالیشویی ها و همچنین حمل و نقل با وانت ها و… به فرش شما آسیب می زند و باید تا حد امکان از کثیف شدن فرش جلوگیری کنیم و یا در مواقعی که فرش زیاد کثیف نشده است آن را در خانه با لوازم خیلی ساده تمیز کنیم. در این شرایط تعداد مراجعه فرش به قالیشویی کاهش یافته و فرش شما دوام بیشتری خواهد داشت. در نهایت ما توصیه می کنیم برای شستن فرش ها به قالیشویی معتبر مراجعه نمایید و تا حد امکان فرش خود را در خانه تمیز کنید.

شستن فرش در اتاق

امکان شستن فرش در اتاق وجود ندارد و این کار باعث می شود تا وسایل شما هم خیس شود .ولی برای شستشو سطحی می توان از شامپو فرش و اسفنج کمک گرفت. شامپو فرش، فرش را زیاد خیس نمی کند و فقط سطح فرش را می شوید که سریع هم خشک می شود و اثر خوبی در تمیز کردن فرش دارد. اگر در فصل زمستان است و امکان شستن فرش را ندارید و یا زمان کافی برای ارسال به قالیشویی ندارید می توانید از شامپو فرش یا سایر محلول ها برای شستن فرش در اتاق کمک بگیرید. در بالا به برخی از محلول ها مانند محلول سرکه و نمک و محلول جوش شیرین و سرکه اشاره کردیم.

شستن فرش در اتاق

شستن فرش در اتاق

شستن فرش کرم در منزل

رنگ روشن در فرش باعث می شود تا لک ها کثیفی ها خیلی سریع خود را نشان بدهند. همچنین فرش های روشن مانند فرش کرم نیاز به شست و شوی بیشتری دارند و این موضوع به دلیل روشن بودن رنگ زمینه این فرش ها است. دوده و آلودگی هوا و همچنین گرد و غبار و رفت و آمد روی فرش باعث می شود تا فرش کرم، تیره شود. ریخت مایعات و آب میوه ها روی فرش کرم از مواردی هست که واقعا روی اعصاب بانوان است. شستن فرش کرم در منزل کاری سخت است زیرا بعد از شستن در مرحله خشک شدن کاری سخت در پیش خواهید داشت. نخ های بافته شده در پشت فرش که به رنگ قهوه ای هستند و اصطلاحا به آن ها جوت می گویند در پایان شستشو رنگ خود را پس می دهند و این رنگ در زمان خشک شدن باعث کثیف شدن دوباره فرش کرم می شود.
بهترین راه برای شستن فرش کرم مراجعه به قالیشویی است. زیرا دستگاه های موجود در قالیشویی بعد از شست و شو، فرش را خشک می کنند و این موضوع باعث می شود تا نخ های جوت رنگ پس ندهند. ولی اگر اصرار دارید در خانه بشویید باید در مکانی که آفتاب می تابد و در هوای گرم فرش را بشویید تا سریع خشک شود. در پایان هم اگر بعضی قسمت ها رنگ قهوه ای جوت را گرفت با شامپو فرش کمی تمیز کنید.

شست و شوی فرش ماشینی

شست و شوی فرش ماشینی

کلام پایانی

قطعا همه ما در خانه هایمان تعداد فرش و قالیچه داریم که در طول سال کثیف می شوند و نیاز به شست شو دارند. اگر بخواهیم فرش های خود را در خانه بشوییم قطعا مشکلات و دردسر های زیادی خواهد داشت. همچنین اگر هم بخواهیم به قالیشویی بدهیم شاید فرش را خراب کنند و… اما تجربه نشان داده است که اگر لکه ها و کثیفی های کوچک را در خانه تمیز کنیم می توانیم همیشه فرشی تمیز داشته باشیم و دوام فرش ما زیاد است.
به عنوان پیشنهاد می توانیم هر سال یا هر ۶ ماه یک بار فرش های خود را به قالیشویی بدهیم .ولی اگر شما لک ها و کثیفی های فرش را در خانه تمیز نکنید مجبور می شوید تا هر ۲ ماه یا هر ۳ ماه یک بار فرش خود را به قالیشویی بدهید که در این شرایط احتمال از بین رفتن فرش شما زیاد می شود. در پایان انتخاب با شماست و ما در این مقاله توصیه ها و راهکارهایی را به شما ارائه دادیم که امیدواریم برای شما مفید باشد. از اینکه با ما همراه بودید متشکریم و از شما می خواهیم در پایان نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

پاسخ به پرسش های متداول

  • مدت زمان تحویل سفارشات چقدر است؟
    بازه زمانی تحویل سفارشات بسته به نوع کالاهای سفارشی متفاوت است. کالاهای آماده بین 3 الی 4 روز و کالاهایی که وارد تولید خواهند شد، 15 تا 20 روز کاری زمان تحویل آنها خواهد بود.
  • نحوه پرداخت سفارشات به چه صورت است؟
    پرداخت وجه سفارشات به دو صورت پرداخت آنلاین و پرداخت در محل امکانپذیر است. در شیوه پرداخت در محل 10 درصد بیعانه و مابقی مبلغ درب منزل پرداخت خواهد شد.
  • هزینه ارسال سفارشات چقدر است؟

    کلیه سفارشات ثبت شده در هایپرفرش با ارسال رایگان تحویل مشتری های گرامی داده خواهد شد.

  • نحوه ارسال سفارشات به چه صورت است؟
    اگر شما ساکن یکی از شهرهای تحت پوشش تیپاکس باشید تحویل کالا در، درب منزل شما خواهد بود ولی اگر در منطقه ای باشید که تحت پوشش تیپاکس نباشد سفارش شما توسط اتوبوس و باربری ارسال خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *