فرش گل برجسته بخریم یا نه؟

یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های ایرانی بودن، دسترسی به انواع مختلف فرش در طرح‌های گوناگون است. اما سؤال اینجاست که فرش گل برجسته بخریم یا نه؟ اگر قصد خرید فرش برای منزل خود را دارید، حتماً به این سؤال برخورد کرده‌اید. با ما در این مقاله همراه باشید تا ضمن بررسی مزایا و معایب فرش گل برجسته، آن را با نوع ساده مقایسه کرده و شما را در خرید بهترین فرش ماشینی برای منزلتان راهنمایی کنیم.

ویژگی‌های فرش گل برجسته

استاد علی خدادادی در سال ۱۳۵۶ در اصفهان، اولین فرش گل برجسته را بافت و همین موضوع، آغازی بود بر افزایش روزانه محبوبیت این نوع فرش‌ها در طراحی داخلی مدرن و کلاسیک. فرش گل برجسته جزو جلوه‌های اصیل هنر ایرانی است و ویژگی‌هایی دارد که آن را از سایر فرش‌ها متمایز می‌کند. با مطالعه این ویژگی‌ها، می‌توانید در مورد سؤال «فرش گل برجسته بخریم یا نه؟» راحت‌تر تصمیم‌گیری کنید:

زیبایی و ظرافت در طرح‌ها

خلاقیتی که استاد علی خدادادی برای اولین‌بار وارد فرش‌بافی کرد، باعث افزایش چندبرابری زیبایی فرش به‌عنوان یک اثر هنری ایرانی شد. در بافت فرش‌های گل برجسته، عمدتاً نقش و نگارهای کلیدی فرش به‌صورت برجسته و بالاتر از سطح عادی فرش قرار می‌گیرند. این اتفاق باعث می‌شود تا طرح‌های روی فرش، شخصیتی سه‌بعدی به خود بگیرند و جلوه‌ای واقعی‌تر داشته باشند. از جمله دلایلی که می‌تواند پاسخ مثبت شما را به سؤال فرش گل برجسته بخریم یا نه؟ مهیا کند، ظرافت و زیبایی طرح این نوع فرش‌هاست.

تراکم بالای گره‌ها

تراکم بالا در فرش‌های ایرانی زبانزد است؛ و چه‌بسا فرش‌های دست‌بافت و فرش گل برجسته در میان سایرین، از تراکم بیشتری برخوردارند.  تراکم بالای فرش از چند جهت مزیت دارد؛ اولاً اینکه امکان جمع‌شدن گردوخاک و تکه‌های ریز غذا در میان الیاف آنها به دلیل نزدیکی زیاد نخ‌ها به هم، کاهش می‌یابد و این موضوع، تمیزکردن آنها را بسیار ساده‌تر کرده است؛ از طرفی دیگر، فرش‌های پرتراکم، مقاومت بیشتری دارند و دیرتر آسیب می‌بینند. انواع فرش گل برجسته ماشینی ۱۵۰۰ شانه، ۱۲۰۰ و ۷۰۰ شانه در بازار کنونی موجود هستند و با هر بودجه‌ای همخوانی دارند.

فرش گل برجسته بهتره یا ساده؟

تنوع طرح بسیار زیاد

ازآنجایی‌که فرش گل برجسته جزو محبوب‌ترین فرش‌هایی است که ما ایرانی‌ها در خانه خود از آن‌ها استفاده می‌کنیم، شرکت‌های تولیدکننده سعی می‌کنند محصولات خود را مناسب هر سلیقه‌ای تولید کنند. اگر قصد خرید فرش گل برجسته ماشینی را داشته باشید، احتمالاً طرحی کاملاً مناسب با سلیقة خود را پیدا خواهید کرد؛ البته باید توجه کنید که کیفیت فرش گل برجسته نیز مهم است و نباید از هر برندی خریداری کرد.

مقاومت و ماندگاری بالا

فرش ایرانی از نظر مقاومت و ماندگاری درجه یک است. فرش گل برجسته نیز این ویژگی را به‌خوبی حفظ کرده است؛ به‌طوری‌که شما می‌توانید سال‌ها پس از خرید و استفاده از فرش گل برجسته ایرانی، هنوز هم از تازگی و حفظ کیفیت آن شگفت‌زده شوید. البته گفته می‌شود که فرش‌های گل برجسته نسبت به نمونه‌های ساده‌تر از مقاومت کمتری برخوردارند؟ آیا چنین است؟ اگر این موضوع درست باشد، آیا فرش گل برجسته بخریم یا نه؟ در ادامه مقاله، مفصل این موضوع را بررسی کرده و پاسخ تمام سؤالات شما را داده‌ایم.

معایب فرش گل برجسته

برخی از افراد معایب زیادی از فرش‌های گل برجسته سراغ دارند؛ ‌ اما این موارد تا چه میزان صحت دارند؟ دقت کنید که برخی از باورهای اشتباه راجع به فرش گل برجسته، باعث شده تا در نظر برخی افراد، معایب کاذب قرار گیرند. در اینجا مهم‌ترین معایب واقعی فرش گل برجسته را آورده‌ایم که راهنمای خوبی برای یافتن پاسخ سؤال «فرش گل برجسته بخریم یا نه» خواهند بود:

  • تمیز کرده فرش گل برجسته ممکن است کمی سخت‌تر از نوع ساده باشد.
  • از نظر ضخامت کمی نازک‌تر از فرش‌های ساده است؛ این به دلیل نیازمندی ارتفاع طرح‌های برجستة فرش است.
  • ممکن است انواع بی‌کیفیت فرش گل برجسته، به دلیل افزایش محبوبیت آن در بازار به‌شدت زیاد باشد و امکان کلاهبرداری در این زمینه بالاتر برود.
  • امکان دارد قیمت فرش گل برجسته نسبت به نوع ساده کمی بیشتر باشد.

معایب فرش گل برجسته

فرش گل برجسته بهتره یا ساده؟؟؟؟

تا کنون با ویژگی‌های فوق‌العادة فرش گل برجسته آشنا شده‌ایم. اکنون زمان آن رسیده که این مقایسة تاریخی را انجام دهیم تا ببینیم بالاخره فرش گل برجسته بخریم یا نه. لازم است توجه کنید که موارد گفته شده در ادامه مقاله، باتوجه‌به ویژگی‌های کلی دو نوع فرش گل برجسته و ساده است که توسط شرکت‌های مختلف تولید می‌شوند:

از نظر مقاومت و ماندگاری

فرش‌های ساده از گذشته تا کنون در خانة پدربزرگ و مادربزرگ‌های ما میزبان مهمانان زیادی بوده‌اند. همین حالا کمی فکر کنید؛ احتمالاً شما هم آن فرش زیبا و قدیمی خانة پدربزرگتان را به یاد دارید که از چند دهه پیش در خانه‌شان بوده و هیچ آسیبی ندیده است! در مقابل، فرش‌های گل برجسته به دلیل اختلاف ارتفاع نخ خاب آن، ممکن است مقاومت پایین‌تری از خود نشان دهد. بنابراین توصیه می‌شود اگر قصد خرید فرش برای قسمت پر رفت‌وآمد منزل دارید، فرش ساده بخرید.

از نظر زیبایی

طبیعتاً فرش‌های گل برجسته به دلیل نقش‌ونگار سه‌بعدی خود، زیبایی بیشتری نسبت به نوع ساده فرش دارند؛ این در حالی است که بعضی از افراد، نوع سنتی و ساده فرش را ترجیح می‌دهند. به‌هرحال سلیقه افراد متفاوت است و از این نظر هر دو فرش رتبه یکسانی دارند.

سهولت در تمیزکردن فرش

احتمالاً فرش‌های گل برجسته کمی بیشتر از فرش‌های ساده شما را اذیت کنند؛ ازاین‌جهت که ممکن است گردوغبار و ذرات ریز در کنار نقش‌ونگار برجسته فرش جمع شوند و تمیزکردن آنها کمی انرژی بیشتری بطلبد. بااین‌حال تراکم فرش بسیار مهم است و اگر شما یک فرش سادة کم‌تراکم خریداری کنید، در مقابل فرش گل برجسته ۱۵۰۰ شانه رتبه پایین‌تری خواهد گرفت.

برای طراحی داخلی مدرن

از فرش ایرانی با هر دو نوع طراحی داخلی کلاسیک و مدرن همخوانی دارد و این جزو مهم‌ترین ویژگی‌های آن است. ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که برای طراحی داخلی مدرن، فرش گل برجسته بخریم یا نه؟ می‌توان گفت که فرش‌های گل برجسته نزدیکی بیشتری به فضای مدرن طراحی داخلی دارند؛ علاوه بر این، شرکت‌ها با سرعت زیادی در حال تولید نقش و نگار‌های جدید و نوین در حیطة فرش گل برجسته هستند. برای مثال فرش گل برجسته جدید طوسی که اخیراً طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده و زیبایی خاصی به پذیرایی خانه شما می‌بخشد.

از نظر قیمت

اگر بخواهیم دو فرش گل برجسته و ساده را از نظر قیمت مقایسه کنیم، باید فاکتورهای اصلی فرش را یکسان در نظر بگیریم. در این حالت تفاوت قیمتی زیادی مشاهده نمی‌شود؛ به بیان دیگر، قیمت فرش ۱۵۰۰ شانه گل برجسته در مقایسه با فرش ۱۵۰۰ شانه ساده، که توسط یک شرکت تولید شده‌اند، تفاوت زیادی با هم ندارد. اما به دلیل ظرافت بیشتری که حین تولید فرش ماشینی گل برجسته به کار گرفته می‌شود، احتمالاً کمی گران‌تر از نوع ساده باشد؛ اما این تفاوت قیمت بسیار جزئی است و تقریباً بی اهمیت است.

 

نگاه نی نی سایتی‌ها به فرش گل برجسته (فرش گل برجسته نی نی سایت)

نی نی سایت به عنوان یکی از پر مخاطب ترین رسانه های اجتماعی بانوان ایرانی به شمار می رود.  اینجا برای راحت تر شدن کار شما به برخی از تبادل نظر‌های کاربران نی نی سایت در مورد «فرش گل برجسته بخریم یا نه؟» اشاره کرده‌ایم. اغلب این افراد، تا کنون فرش گل برجسته خریده‌اند و از آن استفاده کرده‌اند:

  • من دارم دوساله. اولش جاروکردنش برات غیر طبیعیه اما بعدش عادی میشه. از لحاظ زیبایی هم حالا بعد سالها ممکنه برجستگیشو ازدست بده ولی زشت نمیشه
  • نه بابا اصلا اونطور که میگن نیست اتفاقا نماش خیلییی خوشکلتره جارو کشیدنش هم مشکل نیست.
  • الان برجستگي فرش چند ميل بيشتر نيست و مشكلي پيش نمياد قبلا اذيت ميكرد الان اصلاح شده طرح و شديدا هم زيباست.
  • یکم تمیز کردنش سخته و اگه بچه کوچیک داری، سعی کن فرش ساده بگیری. البته زیبایی خیلی زیادی داره و اگه طرح و ظاهر برات مهمه، برو سراغش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *