زمانی که فرش تازه ای خریداری میکنید و در منزلتان پهن میکنید انتظار دارید با نشستن روی فرش نرمی و لطافت فرش را حس کنید، اما ممکن است با لباسی پر از پرز مواجه شوید. در این مطلب همراه ما باشید تا سوالات مطرح شده مشتریان حضوری و غیر حضوری فروشگاه اینترنتی فرش هایپرفرش را در مورد پرز دهی فرش ماشینی مطرح و پاسخ دهیم.

 

 

چرا فرش پرز میدهد ؟

آیا فرشی که جدیدا خریدید پرز می دهد؟ چرا فرش تازه پرز می دهد ؟ آیا این پرزدهی طبیعی است؟ اگر پرزدهی فرش ادامه دار بود باید چه کاری انجام دهم؟ چه الیافی پرز می دهد؟ علت پرز دهی در فرش ماشینی چیست؟ اگر این جنس الیاف پرز می دهد چرا از این الیاف استفاده می شود؟ پرزدهی فرش با شانه و تراکم چه ارتباطی دارد؟ یا اینکه پرزدهی فرش با ضخامت نخ چه ارتباطی دارد؟ در ادامه به تمامی این سوال ها پاسخ داده می شود اما اگر همچنان سوالی در این زمینه دارید می توانید در پایین همین صفحه پرسش خود را مطرح نمایید تا در اسرع وقت کارشناسان ما پاسخگوی شما باشند.

چرا فرش نو پرز می دهد؟

بیشترفرش های جدیدی که خریداری می شود پرز می دهد در کل پرز دهی فرش ماشینی با جنس اکریلیک یک امر طبیعی است که به مرور زمان این پرز دهی بسیار کمتر میشود. توجه کنید که فرش ها با نخهای متفاوت بافت میشوند که در این بین، نخ اکریلیک بهترین و گرانترین نوع نخ برای تولید بهترین فرش ماشینی محسوب میشود. حال در نظر داشته باشید که فرش اکریلیک در ابتدای کار پرزدهی دارند و این موضوع به این علت است که پا خوردن فرش باعث میشود که پرزهای سطح پایینی و عمقی فرش به بالا هدایت شوند، پس نگران نباشید، هیچگونه کنده شدن الیافی در کار نیست.

 

علت پرز دادن فرش ماشینی چیست؟

اکنون این سوال پیش می آید که با توجه به پرز دادن نخ اکریلیک، چرا در بافت فرش ماشینی از این نخ استفاده می شود؟

نخ اکریلیک از بهترین نوع الیاف ها در تولید فرش ماشینی میباشد که باعث ظرافت، لطافت، گرمی و مقاومت بالای فرش می شود. فرش های تولید شده با نخ اکریلیک طول عمر بسیار بیشتری نسبت به سایر فرشهای ماشینی هستند ولیکن الیافی که در عمق این فرشها بین گره ای فرش وجود دارند بعد از پا خوردن به سطح فرش منتقل شده که اصطلاحا به این الیاف، پرز فرش میگویند. این پرزها با توجه به اینکه به مرور از بین میروند یک مشکل اساسی محسوب نشده و با توجه به ویژگی های فوق العاده این نخ، فرشهای اکریلیک جزء بهترین فرشهای ماشینی به حساب می آید.


بهترین روشهای از بین بردن پرز فرش ماشینی:

به طور قطع می توان گفت به مرور زمان و گذشت یکی دو ماه پرزدهی فرش به شدت کاهش میابد اما اگر این پرزدهی متوقف نشد یا اگر نیاز دارید که سریعتر این پرزدهی از بین برود از روش های زیر جهت گرفتن پرزهای فرش نو خود اقدام نمایید.

روش از بین بردن پرز فرش

۱- جاروی فرش: جارو کردن فرش به روش سنتی یکی از بهترین روشهای کم کردن فرش پرز فرش میباشد.
۲- استفاده از شامپوی فرش: استفاده از شامپوی فرش، اصول خاصی دارد و باید بلافاصله پس از خرید فرش انجام شود.
۳- استفاده از شانه مخصوص: در این روش دقت کنید که به هیچ عنوان شانه را برعکس خاب فرش نکشید، چون به فرش صدمه وارد می شود.
۴- استفاده از دستمال مرطوب: دستمال مرطوب را در جهت خاب فرش بکشید. به این نکته توجه کنید که دستمالی که استفاده می کنید حتما تمیز باشد.
۵- استفاده از چسب کاغذی یا چسب شیشه ای: چسب را روی فرش چسبانه و به آرامی از سطح فرش بردارید.
۶- استفاده از دستگاه های مخصوص پرزگیر و یا مشورت با قالیشویی های معتبر

چرا فرش پرز میدهد

پرزدهی فرش چه ارتباطی با ضخامت نخ و شانه و تراکم دارد؟

خوب است که بدانید پرزدهی و ضخامت نخ ارتباط مستقیمی باهم دارند و هرچقدر ضخامت فرش بیشتر باشد، پرزدهی فرش نیز بیشتر می شود. در فرش های تراکم بالا پرزدهی کمتر است چون گره های بیشتری خورده می شود و گره های بیشتر مستلزم نخ نازکتری نیز می باشد. پس هرچه شانه و تراکم فرش بیشتر باشد پرزدهی کمتر است. یعنی در فرش ۷۰۰ شانه پرز بیشتری نسبت به فرشهای ۱۲۰۰ شانه یا ۱۵۰۰ شانه دیده می شود.

در مجموع پرزدهی اولیه یکی از ویژگی های تمام فرش های اکریلیک به شمار می رود که بعد از مدتی از بین می رود. پس بدون نگرانی از پرز دهی اولیه، فرش خود را انتخاب و خرید نمایید ولی در صورتی که پرز دهی فرش برای شما دارای اهمیت زیادی است و فرشی با کمترین پرز را میخواهید، فرشهای ۱۲۰۰ شانه یا فرشهای ۱۵۰۰ شانه گزینه های مناسبتری برای شما خواهند بود.

بهترین فرش ماشینی

با توجه به توضیحات داده شده بهترین فرش ماشینی فرشیست که با نخ اکریلیک تهیه شده باشد. با وجود تنها یک مشکل پرزدهی که در چندهفته برطرف می شود. مزایای این جنس نخ در فرش ماشینی پرزدهی چندهفته ای را اصلا به چشم نمی آورد.

 

چرا فرش پرز می دهد؟

  • چرا فرش ماشيني پرز مي دهد ؟
    فرش هاي ماشيني که از نخ اکريليک تهيه شده کمي پرزدهي دارند. و اين نخ از بهترين الياف در فرش ماشيني است. پس دليل و علت پرز دادن فرش ماشيني نوع نخ مي باشد.
  • عواملي که باعث پرزدهي فرش ماشيني اکريليک ميشود؟
    ماهيت نخ اکريليک پرز دادن است اما نگران نباشيد چون بعد از مدتي اين پرزها از بين مي رود يا اگر ميخواهيد سريعتر اين پرزها از بين برود از روش هاي گفته شده در مطلب استفاده کنيد.
  • فرش ماشيني بدون پرز داريم؟
    بله اما جنس نخ استفاده شده در فرش هاي بدون پرز از کيفيت بالايي برخوردار نيست. در اصل از الياف پلاستيکي و غير مرغوب تهيه شده است. علت استفاده از نخ اکريليک را در اين مطلب مشاهده کنيد.
  • پرز فرش را چگونه بگيريم ؟
    روش هاي مختلفي براي از بين بردن سريعتر پرز فرش وجود دارد که در اين مطلب به چند مورد مهم آن اشاره شده است.

5 دیدگاه در “چرا فرش پرز میدهد ؟

  1. زهره تبری گفت:

    سلام ممنون بابت مطلب مفیدتون. من فکر میکردم فرشم که با الیاف اکریلیک بافته شده کیفیت خوبی نداره که پرز میده. اما با مطلب شما متوجه شدم که از خصوصیات این الیاف هست و مدت کمی به این صورت هستش. سپاسگذارم.

  2. حمید مددی گفت:

    سلام روزتون بخیر
    چقدر من ناراحت بودم برای اینکه جنس فرشم خوب نیست و پرز میده…………….. نگو بهترین الیاف داره فرشم.
    خیلی زود پرزاش رفت مخصوصا وقتی جاروبرقی با مکش زیاد کشیدم و بعد دستمال خیس کشیدم رو فرش.
    واقعا فرش اکریلیک نرم و خوش رنگه.
    ممنون بابت مطلب مفیدتون

  3. ضیا گفت:

    من دو ماهه فرش خریدم ولی همش پرز میده – همه کارهایی هم که گفته بودید کردم ولی فایده نداشت، چند بار هم به سرای ابریشم زنگ زدم ولی جوابی ندادن،آیا راهکار دیگه ای داره که بتونم پرز فرشم را کم کنم؟

    1. خانم جعفری گفت:

      سلام وقتتون بخیر باشه
      بهترین جنس نخ برای فرش ماشینی نخ اکریلیک هست اما تنها ایرادی که داره پرزدهی اون هست که البته بعد از چندماه این پرزدهی از بین میره. برای سریعتر رفتن این پرزدهی میتونید از جارو برقی با مکش بالا استفاده کنید یا از جارو های نپتون استفاده بشه و یا اینکه از دستمال خیس برای کم کردن این پرزها استفاده کنید.

  4. سپهر گفت:

    خیلی ممنون – لطف کردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *